دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

چرا دانشجویان انگیزه و اشتیاق لازم را برای یادگیری دروس کامپیوتر و دروس کارگاهی کامپیوتر ندارند ؟

به نظر می رسد وجود سایت کامپیوتری تمیز و مرتب و از همه مهمتر با سیستم های کامپیوتری سالم و با چیدمان درست و اصولی ، اگرچه مهمترین دلیل در ایجاد انگیزه و اشتیاق دانشجویان برای یادگیری دروس کامپیوتری نباشد اما بی ارتباط هم نیست . زمانی که درس میخوندم همیشه با این چیدمان نادرست کامپیوترها مواجه بودم و تا حدی که دلم می خواست زود کلاس تمام شود و بروم در خانه تمرین های گفته شده استاد را انجام دهم اما غافل از اینکه بهترین مکان برای یادگیری ، کلاس درس در دانشگاه هست نه منزل . 

 نمای سایت که میز ها و کامپیوتر ها چسبیده به هم هستند :

اهمیت اتاق سایت کامپیوتری تا چه اندازه است ؟

سایت کامپیوتری که به صورت مرتب و منظم کامپیوترها چیده شده باشند و سیستم ها سالم و قابل استفاده باشند و فضای کافی برای قرار دادن کیف دانشجویان و جزوات آنها وجود داشته باشد خیلی به ایجاد انگیزه و یادگیری دانشجویان کمک می کند . سطح ارتفاع میز و صندلی هم چیزی است که در این جا باید به آن توجه کرد . چنانچه میزها خیلی فشرده کنار هم باشند ، برای وصل کردن برق و ماوس و فلش مموری به کامپیوتر باید میزها را تکان داد و این کار موجب بی نظمی ظاهری کامپیوتر ها و عدم اشتیاق و علاقه  برای یادگیری می شود .چیدمان اصولی کامپیوتر ها به استاد کمک می کند تا به راحتی رد کلاس قدم بزند و سوالات دانشجویان را رفع اشکال کند و دانشجو به راحتی در کلاس رفت و آمد کند .

عامل دیگری که باید به آن توجه کرد ،  وجود سیستم تهویه اتاق نیز به افرادی که در اتاق هستند بسیار کمک می کند تا احساس خواب آلودگی و خستگی و گرمی پیدا نکنند تا مجبور باشند زود کلاس را ترک کنند و کار با کامپیوتر را زودتر خاتمه دهند . هر کامپیوتر مقدار قابل توجهی گرما تولید می کند و وقتی تعداد کامپیوتر ها بیشتر شود این گرما بیشتر خودش را نشان می دهد . برای همین است که در اتاق های سرور از کولر گازی استفاده میشود و مدام روشن هستند . گرمای اتاق و نداشتن یک تهویه خوب در فصل بهار و تابستان به خوبی تاثیر خود را نشان می دهد . اگر باور ندارید خودتان یک روز در فصل تابستان سر کلاس بشنید تا این مقوله را آزمایش کنید . باور کنید بیش تر از 90 دقیقه نمی توانید در کلاس بنشیند .

همچنین تاثیر نور و روشنایی نیز بی ارتباط با ایجاد انگیزه دانش جویان در سر کلاس نیست . در کلاس ارگونومی که من شرکت کرده بودم ، استاد می گفت که نور و روشنایی پنجره باید از سمت راست به سمت شما تابیده شود . یعنی میز کار شما باید طوری باشد که اولا آفتاب مستقیم از روبرو به صفحه نمایش کامپیوتر نتابد و دوما نور پنجره از سمت راست به دستان شما بتابد . عدم رعایت این موضوع موجب زودتر خسته شدن چشمان دانشجویان و کاهش انگیزه برای یادگیری می شود .

نرم افزار ها نصب شده روی کامپیوتر ها هم دارای اهمیت است . اگر استاد نرم افزاری را آموزش می دهد ، باید حتما همان نرم افزار روی کامپیوتر نصب شده باشد . مثلا اگر استاد نرم افزار برنامه نویسی پایتون تدریس می کند بایستی حتما روی کامپیوتر نصب باشد این طور نباشد که نرم افزار های دیگری باشند اما نرم افزار مورد نظر یعنی پایتون نباشد .

امیدوارم به خوبی توانسته باشم در این مقاله مهمترین دلایل در ایجاد انگیزه برای یادگیری دانشجویان در کلاس های کارگاهی کار با کامپیوتر را توضیح داده باشم .

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد