دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک
دنیای تجارت الکترونیک

دنیای تجارت الکترونیک

فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک

تبلیغات سنتی و بازاریابی به روش سنتی را چه قدر می شناسید ؟

تبلیغات در دوران معاصر از اهمیت زیادی برخوردار است و در این میان ، تبلیغات بازرگانی پس از رشد گسترده فناوری اطلاعات[1] و ارتباطات و تولد رسانه های جدید ، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است . تبلیغات بازرگانی پیشینه ای به قدمت آغاز رقابت خرید و فروش دارد . در اروپا در قرن پانزدهم میلادی شکل هایی از تبلیغات بازرگانی وجود داشت و از قرن شانزدهم میلادی به تدریج نظام بازار جهانی به وجود آمد ، در نتیجه ، تبلیغات به ابزاری مهم در ارتباطات تجاری ، تبدیل شد(میرزایی و امینی 1385) . فنون تبلیغات در جنگ جهانی " اثر کلاسیک لاسول(1927)" از نخستین مطالعات دقیق تبلیغات و تعریف تبلیغات است . مطابق تعریف او ، تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم ، یا به عبارت روشن تر به گزارش ها ، شایعه ها ، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط اجتماعی اشاره دارد . لاسول تعریف دیگری از تبلیغات در سال 1937 ارائه داد :  تبلیغات در کلی ترین معنی ، فن اثرگذاری بر عمل انسانی از راه دستکاری نمودگارهاست . این نمودگارها ممکن است شکل گفتاری ، نوشتاری ، تصویری یا موسیقیایی به گیرد (سورین و تانکارد ، 1381).

پیام های بازرگانی از جمله بخش های مهم در رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری است که کارکردهای چندگانه ای ایفا می کند  ؛ این پیام ها از یک سو به معرفی محصولات و کالاهای موردنیاز پرداخته و از سوی دیگر جنبه گسترش مصرف و مصرف گرایی را با خود به همراه دارد (میرزایی و امینی 1385).

در ده های اخیر پیشرفت تکنولوژی و تغییرات محیطی وسیع باعث ظهور رسانه های جدید ارتباطی و تبلیغاتی و به دنبال آن تغییر سلیقه کاربران شده است . رسانه های رایج بازاریابی[2] نیز دچار دگرگونی شده اند ، ظهور اینترنت ، تلفن همراه و به دنبال آن پیامک ، تلویزیون های کابلی و ... میزان اقبال عمومی به سایر رسانه ها را کاسته است (Rafi,2004).

از طرفی مدیران بازاریابی باید به این امر آگاهی داشته باشند که اثرگذاری رسانه ها در کسب و کارهای مختلف متفاوت می باشد ، به عنوان مثال ، درج یک آگاهی تبلیغاتی درباره مواد غذایی در یک مجله خانوادگی نسبت به درج آن در روزنامه رسمی پلیس اثرگذاری بیشتری خواهد داشت (کاتلر 1996) . به عبارتی دیگر در یک روزنامه پلیسی خوانندگان بیشتر تمایل دارند با مفاهیم پلیسی و اخبار مربوط به آن مطلع شوند تا بیشتر درباره مواد غذایی بدانند . همچنین به دلیل اینکه غالباً مواد غذایی جزیی از نیازهای روزمره یک خانواده می باشد ، بنابراین به جاست که تبلیغات مواد غذایی نیز در مجلات خانوادگی وجود داشته باشد . امروزه وجود رسانه های غول آسا در جوامع کنونی و ارتباطات گسترده بین آن ها ، اساس و بنیان تغییر و تحول در جامعه انسانی تلقی می شود . یکی از اهداف بلندمدت رسانه ها ارتباطات تنگاتنگ و مستمر آن ها با تمام اقشار جامعه است که مهمترین دستاورد آن تبلیغ و شناساندن کالا به افراد جامعه می باشد .(شاه محمدی و اسکویی 1390) .

تبلیغات به عنوان وجه غالب عناصر ارتباطی سازمان نقش مهمی در جهت موفقیت آن ایفا می نماید . با توجه به نقش تبلیغات در ترغیب اقشار مختلف جامعه به خرید ، یکی از راه های ارتقای اثر بخشی تبلیغات ، تخصیص بودجه به رسانه های مختلف است . هر رسانه دارای محدودیت ها و توانایی های خاص خود است ، این محدودیت ها و توانایی ها جهت تعیین میزان اثر بخشی در انجام رسالت تبلیغی آن رسانه یک سنگ محک است . حال با این تفسیر اگر رسانه مناسب و اثر بخش برگزیده نشود اثر بخشی مجموعه تبلیغاتی[3] زیر سوال خواهد رفت . از این رو انتخاب رسانه تبلیغاتی جزو تصمیمات مهم در حوزه بازاریابی و تبلیغات است .

امروزه شیوه های متفاوتی برای انتخاب رسانه اثر بخش از شیوه های تجربی گرفته تا عملی وجود دارد . شناسایی رسانه اثر بخش در خصوص تاثیر بر رفتار خریداران یکی از مسائل مهم در تبلیغات و بازاریابی است . شرکت ها نیز برای حفظ و رشد خود در صحنه رقابت باید به این سوال پاسخ دهند که مشتریان چگونه و بر اساس چه معیارهایی به خرید یک محصول ترغیب می شوند و چه نوع تبلیغاتی در تصمیمات خرید مصرف کننده دخالت دارد .

 از آنجا که در چند سال اخیر افزایش رقابت بین شرکت ها افزایش یافته و از طرفی ادامه فعالیت تولیدی بدون بازاریابی و تبلیغات برای فروش محصول کافی امکان پذیر نیست ، لیکن باید دقت داشت که هر کالایی را در بازار نمی توان فروخت و فروش کالا در بازارهای گوناگون نیازمند انجام تبلیغات مناسب ، آگاهی و اطلاع از علم بازاریابی است . از این رو ، در تبلیغات بایستی رسانه های تبلیغی را ابتدا شناخته و تاثیر گذاری تبلیغات بر رفتار مشتریان مختلف را همواره در نظر داشت .



[1] Information Technology

[2] Marketing

[3] Advertising campaign

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد